Δημοκλεος - Πρόγραμμα ΚΑ2

team

Το πρόγραμμα αυτό αποτέλεσε Δράση KA2 με κωδικό έγκρισης: 2015-1-EL01-KA201-013930 και τίτλο:
DEMOKLEOS - THE KLEOS OF DEMOCRACY IN EUROPEAN SCHOOL: Rethinking Democratic Awareness and Collective Responsibility for a whole-school approach.

Official information about the project can be found here.

Ως μέρος της διαδικασίας διάχυσης των αποτελεσμάτων του προγράμματος χρησιμοποιήθηκε η πλατφόρμα Moodle στην οποία είναι αναρτημένο όλο το υλικό που παράχθηκε στην πορεία υλοποίησης. Το υλικό φιλοξενείται στην πλατφόρμα του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου (ετέρος του προγράμματος) εδώ.demikleos

Μήνυμα από τη συντονίστρια για το Λύκειο της Ιωνιδείου:

"Το καλοκαίρι του 2018,πραγματοποιήθηκε η τελική πολλαπλαστική δράση του προγράμματος με την παρουσία όλων των εταίρων του: Φιλανδία, Πορτογαλία, Γερμανία, Τουρκία, Πανεπιστήμιο Πειραιά, 9ο Γυμνάσιο Πειραιά και 1ο ΕΠΑΛ Πειραιά.
Το σχολείο μας, συνέβαλλε ουσιαστικά στη διάχυση των αποτελεσμάτων με μια σειρά παρουσιάσεων βέλτιστων πρακτικών:  
Η Ειρήνη Τζέρμπου με τον προεκλογικό της λόγο για το Κοινοβούλιο νέων και η Σοφία Γόμπου με την έρευνα της για την κακοποίηση γυναικών, ξεχώρισαν με τις εκπληκτικές τους παρουσιάσεις, κάνοντάς μας να νοιώθουμε περήφανοι και συγκινημένοι για την κριτική σκέψη και ικανότητα σύνθεσης που ανέπτυξαν. 
Οι εξαιρετικοί καθηγητές μας Αλεξάνδρα Δημακοπούλου, Μανοπούλου Εύη και Μπακούρος Βασίλης αναφέρθηκαν σε πραγματικά πρωτοποριακά θέματα- ανακοινώσεις που αναπτύχθηκαν στα πλαίσια του προγράμματος και των παραδοτέων του σχολείου μας. 
Ολο το υλικό που αναπτύχθηκε μπορείτε να δείτε στην επίσημη ιστοσελίδα και στην επιλογή " educational material"
Ευχαριστούμε το Διευθυντή  και τους συνεργάτες της ΔΙΔΕ Πειραιά για όλη τη στήριξη που μας έδωσε στη διάρκεια του προγράμματος, καθώς και τη συντονίστρια κα Σπηλιωτοπούλου για την ακούραστη και συνεχή βοήθειά της. 
Το Λϋκειο της Ιωνιδείου δεσμεύεται για τη συνεχιζόμενη προσπάθεια διάχυσης των καλών πρακτικών που αναπτύχθηκαν, τόσο απο μεριας μας, όσο και απο όλους τους εταίρους, στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Η συντονίστρια για την Ιωνίδειο, κα Μαυρογιάννη Αδαμαντία"

Η Παιδαγωγική Ομάδα του Λυκείου της Ιωνιδείου αποτελείται από τα παρακάτω μέλη::

Μαθητές:

Πελεκανάκη Μαριάνθη, Πλακούλας Βασίλης, Μαρίνης ΓΙώργος,Σμυρνιωτάκη Ερωφίλη, Δρόσος Στέλιος,Καλλέργη Αικατερίνη, Βράνος Ηλίας, Τουντουλίδης Νϊκος, Καραμπάτος Γιώργος,Παπαδόπουλος Ιάσων-Δημήτριος,Ταμπακέα Σταματίνα, Μαρίνης Στέλιος,Αλατσάκη Φωτεινή, Γομπου Σοφία,Περιστέρη Αννα Μαρία, Ξυμιαλή Βασιλική, Τζέρμπου Ειρήνη

Καθηγητές:

Μαυρογιάννη Αδαμαντία, Μπακούρος Βασίλειος, Μανοπούλου Εύη, Δημακοπούλου Αλεξάνδρα, Πάσχος Αργύριος, Σαρμπάνη Παρασκευή, Γεωργαντή Αικακτερίνη, Τσάκωνας Παναγιώτης, Μέγα Ματίνα 

 

Φωτογραφίες και επιπλέον υλικό από δράσεις που έχουν πραγματοποιηθεί:

 

 

kickoff kickoff

1. Kickoff meetings στην Ιωνίδειο και το 9ο Γυμνάσιο Πειραιά (Φεβρουάριος 2016)

peir peir

2. Conference στο Πανεπιστήμιο του Πειραιά (Φεβρουάριος 2016)

 

cyprus cyprus

3. Επίσκεψη στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου (Σεπτέμβριος 2016).

Παρουσίαση (flash) από την επίσκεψη στην Κύπρο.

 

4. Transnational meeting and training events, Ελλάδα, Ράλλειος, Απρίλιος 2017

12

5. Transnational meeting and training events, Κωνσταντινούπολη, Ιούλιος 2017

2

6. Transnational meeting, Ανόβερο, Απρίλιος 2018

 

 

 

7. Διεθνής Ημερίδα "πολλαπλασιαστική εκδήλωση" στον Πειραιά, 30 Ιουνίου 2018

12

8. Φινλανδία, Αύγουστος 2018: Οι μαθητές με τον Τούρκο συμμαθητή τους.

12

9. Ελσίνκι, Αύγουστος 2018: Στο κέντρο προστασίας γυναικών

12

10. Ελσίνκι, Αύγουστος 2018: Ευρωπαϊκό Σχολείο

12

11. Ελσίνκι, Αύγουστος 2018: Πρότυπο Σχολείο.

12

3

12. Ελσίνκι, Αύγουστος 2018: Σοσιαλιστικό Κίνημα Νέων Φινλανδίας

12

34

13. Ελσίνκι, Αύγουστος 2018: Στο ΦινλανδοΓαλλικό Σχολείο. Τραπέζια εργασίας καθηγητών / μαθητών

12

14. Ελσίνκι, Αύγουστος 2018: Training activities καθηγητών με όλους τους εταίρους

 

 

Αναλυτικά για το πρόγραμμα:

DEMOKLEOS
TΟ ΚΛΕΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Ξανασκεφτόμαστε τη Δημοκρατική Συνείδηση και τη Συλλογική Ευθύνη για μια ολιστική προσέγγιση του σχολείου
Erasmus+, Δράση ΑΞΟΝΑΣ 2 : Στρατηγική σύμπραξη στον τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης
Αριθμός Σύμβασης: 2015-1-EL01-KA201-013930
Διάρκεια: 3  χρόνια,  2015-2018
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
ΕΤΑΙΡΟΙ
Εργαστήριο  Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Έρευνας, Ανάπτυξης και Διαπανεπιστημιακής Συνεργασίας (ERDIC) του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου ΠειραιΑ
1ο ΕΠΑΛ ΠΕΙΡΑΙΑ
9o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ,
ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΙΩΝΙΔΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ

ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ  
Agrupamento de Escolas de Pombal, ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ   
Η ΑΛΥΣΙΔΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ, DOGAS SCHOOLS, ΤΟΥΡΚΙΑ
Learning for Integration ry, ΦΙΝΛΑΔΙΑ

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΩΡΓΙΑ, ΟΥΚΡΑΝΙΑ, ΡΩΣΙΑ
ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ JULES VERNES», Sartrouville, ΓΑΛΛΙΑ
ΔΙΚΤΥΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

To ευρωπαϊκό σχέδιο DEMOKLEOS αποτελείται από ένα αρμονικό σύνολο Πανεπιστημίων, σχολείων και μίας φινλανδικής μη κερδοσκοπικής οργάνωσης και είναι γεωγραφικά κατανεμημένο σε όλη την Ευρώπη, από τη Φινλανδία μέχρι την Τουρκία.
Το Ακρωνύμιο
Το Ακρωνύμιο DEMOKLEOS βασίζεται στην ετυμολογία DEMOS=  Ο λαός σε μια δημοκρατία ως πολιτική μονάδα. και Kléos= φήμη. Kléos είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται στην Ομηρική επική ποίηση που σημαίνει αθάνατη φήμη. Ένας Ομηρικός ήρωας μπορεί να κερδίσει kléos μέσα από το θάρρος του. Ένα μνημείο  μπορεί να φέρει kléos, όπως  και οι αφηγήσεις για τις ενάρετες πράξεις  των απογόνων. Ο Αχιλλέας ι ο ίδιος λέει στην Ιλιάδα Ραψωδία 9, 411-413:
"διπλούς για μένα οι Μοίρες άνοιξαν τους δρόμους του θανάτου
αν απομείνω εδώ και μάχωμαιμαι γύρω απ᾿ των Τρωών το κάστρο,
ξοπίσω δε γυρνώ, μα αθάνατο θα μείνει τ᾿ όνομά μου"
ΚΛΕΟΣ=  ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΗ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΗΤΑΝ  ΑΝΕΞΙΤΗΛΑ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΗ ΜΕ ΤΟ ΚΛΕΟΣ Η ΤΗ ΦΗΜΗ
Αυτή η καινοτομική μορφή κυβέρνησης πρόσφερε στους  απλούς πολίτες την ευκαιρία το όνομά τους να μείνει στην ιστορία λόγω της ενεργού συμμετοχής τους στη Συνέλευση. Οπωσδήποτε όσοι είχαν την ιδιότητα του πολίτη  στις αρχαίες Πόλεις-Κράτη μπορούσαν να ασκήσουν κυριαρχία.
ΤΟ  ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΚΛΕΟΣ έγκειται στα θεμέλια του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΑΞΙΩΝ
Η ολιστική προσέγγιση του σχολείου μπορεί να θεωρηθεί το «Χρυσό Πρότυπο» της Δημοκρατικής Συνείδησης στην εκπαίδευση.
ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ Η «ΓΕΝΙΑ DEMOKLEOS»
1.    Η ΓΕΝΙΑ DEMOKLEOS διαθέτει τις απαιτούμενες γνώσεις, κατανόηση, δεξιότητες και στάσεις ώστε να αντιμετωπίσει με αποτελεσματικό τρόπο τις σύγχρονες προκλήσεις όπου και αν ανακύπτουν σε τοπικό, εθνικό ή διεθνές επίπεδο.
2.    Επίσης, γνωρίζει ότι μπορεί κανείς με τις επιλογές και την στάση του να ασκήσει επιρροή και να προκαλέσει σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές.
3.    Είναι η γενιά της ψηφιακής δημοκρατίας και του πολιτικού γραμματισμού, του ισχυρού «αντιβιοτικού» στις κρίσεις Δημοκρατίας κάθε εποχής…
4.    Η ΓΕΝΙΑ «DEMOKLEOS» ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΕΝΕΡΓΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΖΩΗ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ. Οι μαθητές μας μαθαίνουν πως η δημοκρατία δεν είναι ένα παιχνίδι που παίζουν οι ενήλικοι μεταξύ τους και ότι απαιτεί µια διαδικασία μάθησης εφ’ όρου ζωής η οποία προϋποθέτει, αφενός, ότι οι μελλοντικοί ενήλικοι πολίτες έχουν ανατραφεί σε πνεύμα δημοκρατίας και, αφετέρου, ότι την έχουν ασκήσει στο δικό τους επίπεδο.

Ωστόσο, είναι σαφές ότι οι θεσμικοί και πολιτικοί παράγοντες χρειάζεται να γίνουν πιο ελκυστικοί ώστε να ενισχυθεί η ενεργός συμμετοχή της νέας γενιάς στις παραδοσιακές και διαδικτυακές μορφές της πολιτικής ζωής

Πολιτικός γραμματισμός: Η κορωνίδα του DEMOKLEOS
Ο πολιτικός γραμματισμός βοηθά τους νέους να γίνουν πολιτικά συνειδητοποιημένοι και αποτελεσματικοί. Τους δίνει τη δυνατότητα της «πολιτικής ανάγνωσης και ερμηνείας» θεμάτων και γεγονότων.

Οι στρατηγικές μας γραμμές

  • Να αποκτήσει το DEMOKLEOS  σταθερότητα, να ενσωματωθεί στα εκπαιδευτικά ιδρυμάτων, να αποκτήσει μια πραγματική δυνατότητα για συνέχιση και επέκταση
  • Να σχεδιάσουμε ένα σχήμα το οποίο μπορεί εύκολα και ισχυρό, να επεκταθεί και σε άλλα Πανεπιστήμια/σχολεία ή/και σε άλλες χώρες
  • Να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί μια βασική δομή, η οποία μπορεί εύκολα να διαχειριστεί και να αναπτυχθεί.

dig_dem
Η Προσέγγιση του  Σχεδίου
Το έργο DEMOKLEOS χρησιμοποιεί μία πολυεπίπεδη προσέγγιση, που βασίζεται στη συνεχή αλληλεπίδραση μεταξύ όλων των εταίρων. Κατά συνέπεια, η επεξεργασία των εργαλείων του DEMOKLEOS δίνει έναυσμα για συζήτηση και προβληματισμό, που υποστηρίζεται από εμπειρικά δεδομένα διαφορετικών σχολείων.

ΤΑ ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ ΜΑΣ
Για να γίνουν οι στόχοι μας εφικτοί, έχουμε επιλέξει την παραγωγή εργαλείων αναφοράς που μπορεί να χρησιμοποιηθούν  σε διάφορα επίπεδα από  εκπαιδευτικούς, γονείς και τους ίδιους τους μαθητές.
1.        Πλατφόρμα E-learning
4 e-learning εκπαιδευτικά πακέτα με ξεχωριστές διδακτικές ενότητες
2.    ΜΑΘΑΙΝΩ ΠΏΣ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΩ «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» ΜΕΣΑ ΑΠΌ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗ
3.    ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΥΜΕ ΣΤΟ ΜΑΘΗΤΗ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ: Κοινωνία, Πολιτισμός και Πολιτική στην Ιστορία
4.    Είμαστε όλοι ίσοι. Εκδημοκρατισμός σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον
5.    Ο πολιτισμός της συζήτησης και της διεκδίκησης: Εργαλεία εξάσκησης στην επικοινωνία,  στη δημόσια συζήτηση και στα αμφίσημα/συγκρουσιακά  θέματα
6..       E-book  «ΚΑΤΕΥΘΕΙΑΝ ΣΤΟ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ
7         Εκπαιδευτικό πακέτο: Ανθρώπινα Δικαιώματα και Αειφόρος Ανάπτυξη με έμφαση στην κλιματική αλλαγή
8.        Cartoon Πρεσβευτές Ελεύθερης Ενημέρωσης για τα ΜΜΕ.
9.        Διαδικτυακά  παιχνίδια και άλλα εργαλεία ελκυστικά για τα παιδιά με θέμα: «ΕΝΩΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΦΩΝΕΣ ΜΑΣ, ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ ΜΙΣΟΥΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΙΑΚΡΙΣΕΩΝ”
10.      ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΕΚΠΑIΔΕΥΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ:  ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΟΥ ΕΞΤΡΕΜΙΣΜΟΥ: ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
11/12 Εκπαιδευτικά πακέτα πάνω σε εργαλεία ψηφιακής δημοκρατίας για εκπαιδευτικούς και για μαθητές
13.      Παιδαγωγικό Εγχειρίδιο βέλτιστων πρακτικών για την ενσωμάτωση εργαλείων ψηφιακής δημοκρατίας στην τάξη.
14.      Η Διδασκαλία της Αλλαγής. Εκπαιδευτικός οδηγός για το Άνοιγμα Δημοκρατικών Δρόμων στο Ευρωπαϊκό σχολείο
15.      ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΒΕΛΤΙΣΤΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΣΜΟΥ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΕΣ  ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ

  • Το επιστέγασμα των εφαρμογών  βάσει  των δράσεων  του  DEMOKLEOS και της αξιολόγησης των Δημοκρατικών  Δεξιοτήτων στη σχολική εκπαίδευση.
  • Ένα τμήμα αυτού του παραδοτέου θα είναι αφιερωμένο σε ειδικές συστάσεις για τη Στρατηγική των Φορέων Χάραξης Πολιτικής

logo

Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση (ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη της και η Επιτροπή δεν ευθύνεται για τυχόν χρήση των πληροφοριών που περιέχονται σε αυτήν