Ομιλοι

 

Σχολικό έτος 2023-24

Για να δείτε την παρουσίαση σε πλήρη οθόνη,
πατήστε εδώ και στη συνέχεια «Εκκίνηση προβολής παρουσίασης».


Για να συμπληρώσετε τη φόρμα αίτησης εγγραφής και να δείτε τα σχετικά αρχεία,
πατήστε εδώ.


Όμιλος Καλαθοσφαίρισης «Ατομική τεχνική και ειδική φυσική κατάσταση στο άθλημα της καλαθοσφαίρισης»
Υπεύθυνος καθηγητής: Κυρκούλης Γεώργιος (Φυσικής Αγωγής)

Η βασική ατομική τεχνική σε συνδυασμό με την προπόνηση και βελτίωση της φυσικής κατάστασης αποτελούν καθοριστικά συστατικά για την οικοδόμηση της σύγχρονης αθλητικής επίδοσης στην καλαθοσφαίριση. Ο στόχος αυτού του ομίλου είναι η από κοινού βελτίωση κινητικών δεξιοτήτων και στοιχείων φυσικής κατάστασης στο άθλημα της καλαθοσφαίρισης.

Αναλυτικότερα, οι μετέχοντες μαθητές-αθλητές εξασκούνται στα βασικά της ατομικής τεχνικής και ομαδικής τακτικής του αθλήματος, ενώ παράλληλα και συμπληρωματικά καλλιεργούν ειδικά στοιχεία της φυσικής κατάστασης, όπως ειδική αντοχή, ταχύτητα, ταχυδύναμη, εκρηκτική δύναμη, ευλυγισία. Επιπλέον, καταγράφονται σωματομετρικά στοιχεία και πραγματοποιούνται μετρήσεις φυσικής κατάστασης και κινητική αξιολόγηση.


Όμιλος Αγγλικής Λογοτεχνίας «The Dubliners by James Joyce»
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Γκόντα Θεοδώρα (Αγγλικής Φιλολογίας)

Οι μαθητές/τριες διαβάζουν και ακούν επιλεγμένα διηγήματα της συλλογής διηγημάτων του Τζέιμς Τζόις.

Παίρνουν μέρος σε διαδραστικές δραστηριότητες με στόχο την κατανόηση και ανάλυση των κειμένων τη διερεύνηση των θεματικών μοτίβων, των χαρακτήρων, των αφηγηματικών τεχνικών καθώς και του ιστορικο-κοινωνικού πλαισίου.

Εξασκούνται σε δραστηριότητες δημιουργικής γραφής.

Απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες που επιθυμούν να γνωρίσουν καλύτερα την ξένη γλώσσα μέσα από την πιο δημιουργική έκφρασή της, τη λογοτεχνία, η οποία παρέχει μια δίοδο προσέγγισης του πολιτισμού και των ανθρώπων που τη μιλούν.

Υπάρχει η δυνατότητα συνεργασίας με το Κέντρο James Joyce στο Δουβλίνο.

Υπάρχει η δυνατότητα επίσκεψης στο Μουσείο James Joyce στην Τεργέστη.


Όμιλος «Σύγχρονη Φυσική»
Υπεύθυνοι καθηγητές: Παπαδάκης Νικόλαος (Φυσικός), Σαρρής Μιχαήλ (Φυσικός)

Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τις θεμελιώδεις αλληλεπιδράσεις οι οποίες είναι υπεύθυνες για τη δημιουργία του σύμπαντος (δομή της ύλης – στοιχειώδη σωμάτια), γνωρίζουν σε βάθος τις πειραματικές διατάξεις (επιταχυντές, ανιχνευτές στοιχειωδών σωματιδίων) με τις οποίες επιβεβαιώνονται οι σύγχρονες θεωρίες (καθιερωμένο μοντέλο) και επισκέφτονται εργαστήρια ελληνικών (ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ, ΣΕΜΦΕ) και διεθνών (CERN) εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Επιπλέον οι μαθητές γνωρίζουν θεμελιώδη κεφάλαια της σύγχρονης φυσικής (Ηλεκτρομαγνητισμός, Πυρηνική Φυσική, Κβαντομηχανική, Σχετικότητα, Αστροφυσική) που δεν συμπεριλαμβάνονται στο αναλυτικό πρόγραμμα και ασκούνται σε επιλεγμένα πειράματα φυσικής, ώστε να καταστούν ικανοί να ενσωματώσουν στοιχεία της επιστημονικής μεθόδου στις γνωστικές τους δομές.


Όμιλος Δημοσιογραφίας, Δημιουργικής Έκφρασης, Διερευνητικής Μάθησης
Υπεύθυνος καθηγητής: Λουράντου Σουλτάνα (Φιλόλογος)

Ο Όμιλος έχει ως στόχο τον εμπλουτισμό με νέο υλικό (άρθρα, τεύχη, στήλες) του ηλεκτρονικού περιοδικού που λειτουργεί τα τρία τελευταία σχολικά έτη: «Ρε- port- άζ : του λιμανιού τα νέα... από το Πρότυπο ΓΕΛ Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά»

Σ΄ αυτό καταγράφουμε: σκέψεις, απόψεις, τα ενδιαφέροντά μας, δράσεις και συνομιλίες με ενδιαφέροντες ανθρώπους, ερευνητικές εργασίες και καλλιτεχνικές δημιουργίες.

Τα θέματα του περιοδικού, που καθορίζονται από τα μέλη της ομάδας, αφορούν: ειδήσεις της επικαιρότητας του τοπικού ή ευρύτερου περιβάλλοντος, ειδήσεις του σχολικού περιβάλλοντος, την ιστορία του σχολείου και του Πειραιά, τις τέχνες, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό.

Οι συνεντεύξεις με έμπειρους δημοσιογράφους, συγγραφείς, καλλιτέχνες και άλλους επαγγελματίες αποτελούν τον κεντρικό πυρήνα του ομίλου.

Η επαφή με την αρθρογραφία, τις βιβλιοπαρουσιάσεις, τις κριτικές τέχνης και η δημιουργική έκφραση των μαθητών με το λόγο, το σκίτσο, το βίντεο, το θέατρο συμπληρώνουν τις δράσεις του ομίλου.

H εμπειρία της περσινής ραδιοφωνικής εκπομπής του Ομίλου στο Δημοτικό ραδιοφωνικό σταθμό της Αθήνας αξιοποιείται για την παραγωγή νέας ραδιοφωνικής εκπομπής στον ίδιο ή σε άλλο σταθμό καθώς και ηχητικών ψηφιακών αρχείων της ομάδας (podcast).

Η παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων και η δραματοποίηση λογοτεχνικών, θεατρικών έργων ή μαθητικών κειμένων καθώς και η παρουσίασή τους μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω δράση την ομάδα, εφόσον αυτή το επιθυμεί.


Όμιλος Ρητορικής
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Δεληγιάννη Άρτεμις (Φιλόλογος)

Στον Όμιλο Ρητορικής οι μαθητές ασκούνται στη χρήση προφορικού λόγου, τόσο σε πλαίσιο προσχεδιασμένων ομιλιών, όσο και σε συνθήκες αυθόρμητης και αυτοσχέδιας παραγωγής λόγου. Πειραματίζονται στη διατύπωση ορθής και τεκμηριωμένης επιχειρηματολογίας υπέρ ή κατά μιας θέσης, μαθαίνοντας να είναι ενεργοί ακροατές και να επεξεργάζονται κριτικά μια θέση διατυπώνοντας ερωτήματα. Προβληματίζονται απέναντι σε κοινωνικά προβλήματα και ευαισθητοποιούνται σχετικά με αυτά.

Σκοπός του ομίλου είναι οι μαθητές να αναπτύξουν την ικανότητα χρήσης του λόγου ως μέσο πειθούς και διεκδίκησης των δικαιωμάτων τους, να καλλιεργήσουν κριτική στάση έναντι του λόγου των άλλων αποκωδικοποιώντας το περιεχόμενο και τις προθέσεις του συνομιλητή και να εξασκηθούν στα ρητορικά αγωνίσματα: εκφραστική ανάγνωση, αυθόρμητος λόγος, ομαδική συζήτηση, προτρεπτικός λόγος, αγώνας αντιλογίας με στόχο να συμμετάσχουν σε δίκτυο σχολείων για τη Ρητορική στην Εκπαίδευση και σε Αγώνες Επιχειρηματολογίας σε πανελλήνιο και περιφερειακό επίπεδο.


Όμιλος Εργαστήρι Ιστορίας «Αντίποινα και μαζικές σφαγές την περίοδο της γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα»
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αμαλία Αλαπάντα (Φιλόλογος)

Ο όμιλος πραγματεύεται τις θεματικές υποενότητες της τραυματικής μνήμης και της διαχείρισής της, τη συλλογική και τη διαιρεμένη μνήμη και το ζήτημα των γερμανικών αποζημιώσεων.

Οι μαθητές πραγματοποιούν ιστορική έρευνα σε ποικίλο αρχειακό υλικό, όπως εφημερίδες, περιοδικά, φωτογραφίες, επίσημα έγγραφα, σε προφορικές μαρτυρίες επιζώντων σε ψηφιακές πλατφόρμες (MOG) και παίρνουν συνεντεύξεις από επιζώντες και απογόνους.

Στο πλαίσιο του ομίλου, δραστηριοποιούνται στην ανάγνωση βιβλίων που αναφέρονται στο υπό μελέτη ιστορικό γεγονός, την παρακολούθηση σχετικής κινηματογραφικής ταινίας, στην επίσκεψη μνημείων (Καλάβρυτα) και τη δημιουργική γραφή.


Όμιλος Θεωρίας του Χάους «Πολυπλοκότητα, αταξίες και εξωτικές διαστάσεις»
Υπεύθυνος καθηγητής: Κονταρίνης Ανδρέας (Πληροφορικός)

Στον κόσμο της Πληροφορικής και των Μαθηματικών όλα βρίσκονται σε τάξη. Αυστηρά καθορισμένες μαθηματικές έννοιες, τύποι που μοντελοποιούν τον κόσμο γύρω μας, αλγόριθμοι που αναπαριστούν τον τρόπο σκέψης μας… Κι όμως, αν παρατηρήσει κανείς την πραγματικότητα εκεί έξω, τίποτα δεν είναι τόσο αυστηρά καθορισμένο! Στην πραγματική ζωή, τα προβλήματα είναι πιο σύνθετα και δυσεπίλυτα! Κι όμως, αυτό είναι που την κάνει όμορφη και ενδιαφέρουσα! Και αυτόν τον κόσμο, τον πραγματικό, ανακαλύπτει κανείς μέσα από την Θεωρία του Χάους!

Στον όμιλο αυτό, οι μαθητές μελετούν τέτοια περίπλοκα συστήματα, με αλγορίθμους που καλούν τον ίδιο τους τον εαυτό, σχεδιάζουν στον υπολογιστή και μελετούν παράξενα σχήματα που ονομάζονται ελκυστές και άλλα, με …μη ακέραιες διαστάσεις που ονομάζονται φράκταλ!

Ανακαλύπτουν πώς μια θεωρία των Μαθηματικών μπορεί να επηρεάσει τομείς που δε θα περιμέναμε ποτέ, όπως η οικολογία, η οικονομία και η πολιτική, η τέχνη!

Εξετάζουν πώς αποτυπώθηκε η θεωρία σε κινηματογραφικές ταινίες, πώς μπορούμε να την εφαρμόσουμε στην καθημερινή μας ζωή, για να κατανοήσουμε καλύτερα τον κόσμο γύρω μας, να καταλάβουμε τα όριά μας αλλά και τη δύναμη του καθενός από εμάς και να μάθουμε να ξεπερνάμε τις προκαταλήψεις μας.


Όμιλος «Η Ιστορία & τα Μαθηματικά μέσα από τη Λογοτεχνία»
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Χέλμη Παρασκευή (Φιλόλογος) - Συμμετέχων καθηγητής: Περιβολάκης Αντώνης

Με αφορμή έναν φόνο την ημέρα των εγκαινίων του ναού της Αγίας Σοφίας (537) περιηγούμαστε στην Κωνσταντινούπολη και την Αθήνα στα χρόνια του Ιουστινιανού.

Μέσα από το βιβλίο του Τ. Μιχαηλίδη οι μαθητές ανακαλύπτουν και παίρνουν αφορμή για να ερευνήσουν τον ρόλο της θρησκείας στην άσκηση της πολιτικής, τη θρησκευτική πολιτική του Ιουστινιανού, τη σχέση του Βυζαντίου με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία & γνώση, τον ρόλο του ως θεματοφύλακα της αρχαίας γνώσης, το έργο σπουδαίων μαθηματικών & μηχανικών, το χτίσιμο της Αγιά-Σοφιάς. Ταυτόχρονα, εστιάζουν στις κωνικές τομές και μελετάνε τις ιδιότητές τους. Εξοικειώνονται με τη διαδικασία της έρευνας και παράγουν δημιουργικό λόγο.

Δημιουργούν σενάριο βασισμένο στο βιβλίο και εμπλουτισμένο με στοιχεία της έρευνας από τις επιμέρους θεματικές, με στόχο τη δημιουργία video animation.

Στο πλαίσιο του ομίλου εντάσσονται συνάντηση με τον συγγραφέα του βιβλίου, συνάντηση με αρχαιολόγο, συνάντηση με σεναριογράφο, επισκέψεις σε μουσεία, επίσκεψη στην Κωνσταντινούπολη.


Όμιλος Ιστορίας των Μαθηματικών «Διάβασες το ιστορικό σημείωμα;»
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Πομόνη Μαριάνθη (Μαθηματικός)

Στο πλαίσιο του ομίλου, οι μαθητές καλλιεργούν την ιστορική γνώση σε ζητήματα από τα Αιγυπτιακά μαθηματικά, της Μεσοποταμίας, τα Ελληνικά αλλά και νεώτερα.

Διαπιστώνουν πώς η μαθηματική σκέψη αναπτύσσεται σε ένα εξελισσόμενο ιστορικό περιβάλλον που δεν είναι ξεκομμένο από το κοινωνικό και πολιτιστικό γίγνεσθαι.

Κατανοούν τον τρόπο που η ιστορική προσέγγιση βοηθάει τη διδασκαλία των μαθηματικών με αφορμή τα ιστορικά σημειώματα των σχολικών εγχειριδίων.

Οι δράσεις του ομίλου περιλαμβάνουν τον προσδιορισμό των ψηφίων του π, μια πρόταση διδασκαλίας των θετικών και των αρνητικών αριθμών που ενσωματώνει στοιχεία της ιστορικής εξέλιξης, την μέτρηση της περιμέτρου της γης (πείραμα Ερατοσθένη), την μελέτη της έννοιας της τετραγωνικής ρίζας από την εποχή των Πυθαγορείων, την παρουσίαση του αριθμητικού τριγώνου (τρίγωνο Pascal) και την εφαρμογή του στη συνδυαστική, στις πιθανότητες και στην άλγεβρα και, τέλος, την σύνδεση του τριγώνου του Pascal με το τρίγωνο του Sierpinski σε μια πρώτη εισαγωγή στα φράκταλ.


Όμιλος Θεωρίας Πιθανοτήτων & Στατιστικής
Υπεύθυνος καθηγητής: Περιβολάκης Αντώνης (Μαθηματικός)

Ερωτήματα και Ερεθισμοί:

  • Είναι τυχαίο που στα περισσότερα τμήματα της Ιωνιδείου μπορούμε να βρούμε ζευγάρι μαθητών του ίδιου τμήματος που γεννήθηκαν … την ίδια ημερομηνία;
  • Μήπως η εμφάνιση συνεχόμενων νούμερων στην κλήρωση του ΛΟΤΤΟ δεν είναι και τόσο σπάνιο φαινόμενο;
  • Πόσο αξιόπιστες είναι οι τηλεφωνικές έρευνες; Πώς μπορώ από ένα γκάλοπ να βγάλω από νωρίς το … επιθυμητό αποτέλεσμα;
  • Δημιουργία εντυπώσεων με infographics – δεν μασάμε!
  • Ας φτιάξουμε το προφίλ των μαθητών της Ιωνιδείου.

Μέσα από την συμμετοχή τους στον όμιλο οι μαθητές γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία της Θεωρίας Πιθανοτήτων (Θ. Π.) και της Στατιστικής (Σ.), διατυπώνουν υποθέσεις για τους κανόνες που μπορεί να ισχύουν στη Θ. Π., λύνουν προβλήματα χρησιμοποιώντας τους κανόνες του Λογισμού της Θ. Π., εξηγούν τους τρόπους υπολογισμού διατάξεων, μεταθέσεων και συνδυασμών και να επιλύουν τα σχετικά προβλήματα, μοντελοποιούν προβλήματα του πραγματικού κόσμου και τα επιλύουν με τις αρχές της Συνδυαστικής, μπορούν να κάνουν ασφαλείς προγνώσεις, ανακαλύπτουν τις σχέσεις εξάρτησης μεταξύ ποσοτικών μεταβλητών και μπορούν να εκτιμούν τη συσχέτιση τους.

Στα πλαίσια του ομίλου συνεργάζονται και επισκέπτονται το Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ο.Π.Α.), το Τμήμα Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιά και την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), συμμετέχουν με ομάδες του ομίλου στον 7ο Πανελλήνιο διαγωνισμό Στατιστικής της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και παραδίδουν Θεματική Στατιστική Έρευνα που διεξάγεται σε μαθητές της Ιωνιδείου.


Όμιλος «Στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων και προετοιμασία για μαθηματικούς διαγωνισμούς»
Υπεύθυνος καθηγητής: Μαραγκουδάκης Παύλος (Μαθηματικός)

Ο όμιλος απευθύνεται σε μαθητές που αγαπούν την επίλυση προβλημάτων εντός και εκτός της σχολικής ύλης. Μία σημαντική πηγή προβλημάτων αυξημένης δυσκολίας αλλά και ομορφιάς είναι οι μαθηματικοί διαγωνισμοί που γίνονται στην Ελλάδα και παντού στον κόσμο, απευθύνονται σε μικρούς και μεγάλους μαθητές και ο βαθμός δυσκολίας τους ποικίλει.

Ο σκοπός του είναι η παρουσίαση κεφαλαίων των μαθηματικών από την Άλγεβρα, τη Θεωρία Αριθμών, τη Γεωμετρία και την Συνδυαστική, η ανάπτυξη τεχνικών επίλυσης προβλημάτων, η προπόνηση μέσα από την επίλυση θεμάτων από μαθηματικούς διαγωνισμούς, η συμμετοχή σε μαθηματικούς διαγωνισμούς.

Κατανοούν τον τρόπο που η ιστορική προσέγγιση βοηθάει τη διδασκαλία των μαθηματικών με αφορμή τα ιστορικά σημειώματα των σχολικών εγχειριδίων.

Οι δράσεις του ομίλου περιλαμβάνουν τον προσδιορισμό των ψηφίων του π, μια πρόταση διδασκαλίας των θετικών και των αρνητικών αριθμών που ενσωματώνει στοιχεία της ιστορικής εξέλιξης, την μέτρηση της περιμέτρου της γης (πείραμα Ερατοσθένη), την μελέτη της έννοιας της τετραγωνικής ρίζας από την εποχή των Πυθαγορείων, την παρουσίαση του αριθμητικού τριγώνου (τρίγωνο Pascal) και την εφαρμογή του στη συνδυαστική, στις πιθανότητες και στην άλγεβρα και, τέλος, την σύνδεση του τριγώνου του Pascal με το τρίγωνο του Sierpinski σε μια πρώτη εισαγωγή στα φράκταλ.


Σχολικός Αθλητισμός «Όμιλος Πετοσφαίρισης»
Υπεύθυνος καθηγητής: Πλυτάς Φραγκίσκος (Φυσικής Αγωγής)

Στα πλαίσια του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής εντάσσονται οι σχολικές αθλητικές δραστηριότητες και αγώνες που έχουν ως σκοπό αφενός την ψυχοκινητική και συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών και αφετέρου την ανάδειξη των ιδιαίτερων αθλητικών ικανοτήτων τους.

Σκοπός της λειτουργίας του συγκεκριμένου Ομίλου είναι η ανάπτυξη και εξέλιξη των μαθητών με ιδιαίτερες αθλητικές ικανότητες στην Πετοσφαίριση.

Στόχοι – Προσδοκώμενα αποτελέσματα

  • Βελτίωση γενικής και ειδικής φυσικής κατάστασης (Γενική & ειδική αντοχή, γενική δύναμη, εκρηκτικότητα, ευλυγισία)
  • Εμπέδωση και τελειοποίηση της βασικής τεχνικής
  • Εκμάθηση και βελτίωση της ομαδικής τακτικής σε άμυνα και επίθεση
  • Εξοικείωση με απλές και σύνθετες τακτικές συμπεριφορές σε άμυνα και επίθεση που επιβάλουν οι διάφορες ειδικές καταστάσεις του παιχνιδιού

 


Παλαιότεροι Όμιλοι