Ομιλοι
Σχολικό έτος 2024-25
Για να δείτε την παρουσίαση σε πλήρη οθόνη,
πατήστε εδώ και στη συνέχεια «Εκκίνηση προβολής παρουσίασης».
Για να συμπληρώσετε τη φόρμα αίτησης εγγραφής και να δείτε τα σχετικά αρχεία,
πατήστε εδώ.
Όμιλος Καλαθοσφαίρισης «Ατομική τεχνική και ειδική φυσική κατάσταση στο άθλημα της καλαθοσφαίρισης»
Υπεύθυνος καθηγητής: Κυρκούλης Γεώργιος (Φυσικής Αγωγής)
Η βασική ατομική τεχνική σε συνδυασμό με την προπόνηση και βελτίωση της φυσικής κατάστασης αποτελούν καθοριστικά συστατικά για την οικοδόμηση της σύγχρονης αθλητικής επίδοσης στην καλαθοσφαίριση. Ο στόχος αυτού του ομίλου είναι η από κοινού βελτίωση κινητικών δεξιοτήτων και στοιχείων φυσικής κατάστασης στο άθλημα της καλαθοσφαίρισης.
Αναλυτικότερα, οι μετέχοντες μαθητές-αθλητές θα εξασκηθούν στα βασικά της ατομικής τεχνικής και ομαδικής τακτικής του αθλήματος, ενώ παράλληλα και συμπληρωματικά θα καλλιεργήσουν ειδικά στοιχεία της φυσικής κατάστασης, όπως ειδική αντοχή, ταχύτητα, ταχυδύναμη, εκρηκτική δύναμη, ευλυγισία. Επιπλέον, θα καταγραφούν σωματομετρικά στοιχεία και θα πραγματοποιηθούν μετρήσεις φυσικής κατάστασης και κινητική αξιολόγηση.
Η διδακτική μεθοδολογία θα ακολουθήσει μία ενδιάμεση προσέγγιση μεταξύ αγωνιστικής πειθαρχίας και ελευθερίας κινήσεων και αποφάσεων, ώστε να μην παραβλέπεται η αποκόμιση ικανοποίησης από το παιχνίδι και η ταυτόχρονη ενίσχυση ψυχολογικών δεξιοτήτων και αθλητικής προσωπικότητας.
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Τετάρτη (14:15-16:00)
Σχολικός Αθλητισμός «Όμιλος Πετοσφαίρισης»
Υπεύθυνος καθηγητής: Πλυτάς Φραγκίσκος (Φυσικής Αγωγής)
Μέσα στο όριο του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής εντάσσονται οι σχολικές αθλητικές δραστηριότητες και αγώνες που έχουν ως σκοπό αφενός την ψυχοκινητική και συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών και αφετέρου την ανάδειξη των ιδιαίτερων αθλητικών ικανοτήτων τους.
Σκοπός της λειτουργίας του συγκεκριμένου Ομίλου είναι η ανάπτυξη και εξέλιξη των μαθητών με ιδιαίτερες αθλητικές ικανότητες στην Πετοσφαίριση.
Στόχοι – Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
- Βελτίωση γενικής και ειδικής φυσικής κατάστασης
- Εμπέδωση και τελειοποίηση της βασικής τεχνικής
- Εκμάθηση και βελτίωση της ομαδικής τεχνικής σε άμυνα και επίθεση
- Εξοικείωση με απλές και σύνθετες τακτικές συμπεριφορές σε άμυνα και επίθεση
Οι μαθητές–μαθήτριες του ομίλου θα συμμετέχουν σε φιλικούς αγώνες, στο Σχολικό πρωτάθλημα και θα διοργανώσουν το εσωτερικό πρωτάθλημα του σχολείου.
Επιπλέον υπάρχει δυνατότητα ψηφιακής εκπαίδευσης, για περαιτέρω εμπέδωση.
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Πέμπτη (14:15-16:00)
Όμιλος Ρητορικής
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Δεληγιάννη Άρτεμις (Φιλόλογος)
Στον Όμιλο Ρητορικής οι μαθητές εξασκούνται στη χρήση προφορικού λόγου στο πλαίσιο προσχεδιασμένης ομιλίας και αυθόρμητης παραγωγής λόγου. Μαθαίνουν να διατυπώνουν ορθά και τεκμηριωμένα την επιχειρηματολογία τους υπέρ ή κατά μιας θέσης, γίνονται ενεργοί ακροατές και εξασκούνται στο να επεξεργάζονται κριτικά μια θέση, να αποδεικνύουν την ορθότητά της ή να την ανασκευάζουν. Προβληματίζονται για φλέγοντα κοινωνικά προβλήματα και ευαισθητοποιούνται παίρνοντας θέση.
Δράσεις του Ομίλου είναι:
- η συμμετοχή σε διασχολικούς αγώνες επιχειρηματολογίας σε πανελλήνιο και περιφερειακό επίπεδο και σε διαγωνισμούς Ρητορικής
- η συμμετοχή σε δίκτυο σχολείων για τη Ρητορική στην Εκπαίδευση
- η προετοιμασία για συμμετοχή με εισηγήσεις σε μαθητικά συνέδρια στην Ελλάδα ή και στο εξωτερικό
Επιμέρους στόχοι του Ομίλου είναι οι μαθητές/μαθήτριες:
- Να αναπτύξουν την ικανότητα χρήσης του λόγου ως μέσο πειθούς και διεκδίκησης των δικαιωμάτων τους
- Να καλλιεργήσουν κριτική στάση έναντι του λόγου των άλλων αποκωδικοποιώντας το περιεχόμενο και τις προθέσεις του συνομιλητή
- Να έρθουν σε επαφή με τις αρχές της επιχειρηματολογίας μαθαίνοντας να δομούν κλιμακωτά μία ομιλία
- Να εξασκηθούν στα ρητορικά αγωνίσματα: εκφραστική ανάγνωση, αυθόρμητος λόγος, ομαδική συζήτηση, προτρεπτικός λόγος, αγώνας αντιλογίας
- Να αποκτήσουν δεξιότητες ζωής (lifeskills)
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Δευτέρα (14:15-16:00)
Όμιλος «Σύγχρονη Φυσική»
Υπεύθυνοι καθηγητές: Παπαδάκης Νικόλαος (Φυσικός), Σαρρής Μιχαήλ (Φυσικός)
Οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με τις θεμελιώδεις αλληλεπιδράσεις οι οποίες είναι υπεύθυνες για τη δημιουργία του σύμπαντος (δομή της ύλης – στοιχειώδη σωμάτια), θα γνωρίσουν σε βάθος τις πειραματικές διατάξεις (επιταχυντές, ανιχνευτές στοιχειωδών σωματιδίων) με τις οποίες επιβεβαιώνονται οι σύγχρονες θεωρίες (καθιερωμένο μοντέλο) και θα επισκεφτούν εργαστήρια ελληνικών (ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ, ΣΕΜΦΕ) και διεθνών (CERN) εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και ερευνητικών κέντρων.
Επιπλέον οι μαθητές θα γνωρίσουν θεμελιώδη κεφάλαια της σύγχρονης φυσικής (Ηλεκτρομαγνητισμός, Πυρηνική Φυσική, Κβαντομηχανική, Σχετικότητα, Αστροφυσική) που δεν συμπεριλαμβάνονται στο αναλυτικό πρόγραμμα και θα ασκηθούν σε επιλεγμένα πειράματα φυσικής, ώστε να καταστούν ικανοί να ενσωματώσουν στοιχεία της επιστημονικής μεθόδου στις γνωστικές τους δομές.
Στόχοι – Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
- Η εξοικείωση των µαθητών µε τον επιστηµονικό τρόπο σκέψης.
- Η δόμηση της γνώσης μέσω κριτικής σκέψης και εμβάθυνσης στις φυσικές επιστήμες.
- Η επαφή με τα επιτεύγματα της σύγχρονης επιστημονικής έρευνας.
- Η καλλιέργεια δεξιοτήτων και στάσεων, εστιάζοντας στο χειρισμό πληροφοριών και ιδεών.
- Η ενθάρρυνση της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών-μελών της ομάδας για συγκεκριμένο σκοπό και η εκμάθηση της διαχείρισης του χρόνου σε μια εργασία.
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Πέμπτη (14:15-16:00)
Όμιλος ΓΑΛΛΙΚΩΝ A2-B1 nouveau format
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Γκισγκίνη Ευαγγελία (Γαλλικής Φιλολογίας)
Ο όμιλος γαλλικών Α2-Β1 απευθύνεται σε μαθητές του σχολείου μας που θέλουν να βελτιώσουν ή να τελειοποιήσουν το επίπεδο των γνώσεών τους, ανάλογα με τον βαθμό γλωσσομάθειας τον οποίο έχουν κατακτήσει στο γυμνάσιο. Επίσης ενισχύεται η προετοιμασία των μαθητών για την απόκτηση διπλωμάτων γλωσσομάθειας Α2-Β1 του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργεί την επαφή των μαθητών με αυθεντικά, σύγχρονα κείμενα. Αναπτύσσει την επαφή των μαθητών με τον γαλλικό πολιτισμό και τις καλές τέχνες, ενώ παράλληλα καλλιεργεί την πρωτοβουλία και την αυτενέργεια των μαθητών μας.
Ο όμιλος αυτός έχει αντικειμενικό στόχο την απόκτηση των διπλωμάτων DELF A2-B1 ως ένα εφόδιο που θα εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον στους μαθητές μας.
Μέθοδοι διδασκαλίας:
- Παραδοσιακή (με ασκήσεις σε παραδειγματικό και συνταγματικό άξονα)
- Ομαδοσυγκεντρωτική
- Συγκριτική/διαγλωσσική
- Επικοινωνιακή
Εποπτικά μέσα διδασκαλίας:
- Φωτοτυπίες ύλης των βιβλίων που αφορούν τα παραπάνω επίπεδα
- Διαδραστικός πίνακας
- Αυθεντικό γαλλόφωνο υλικό που αφορά το επίπεδο αυτό, ώστε οι μαθητές μας να εξοικειωθούν με τον τρόπο εξέτασης του Γαλλικού Ινστιτούτου
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Τετάρτη ή Πέμπτη (14:15-16:00)
Όμιλος Δημοσιογραφίας, Δημιουργικής Έκφρασης, Διερευνητικής Μάθησης
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Λουράντου Σουλτάνα (Φιλόλογος)
Συμμετέχων καθηγητής: Κονταρίνης Ανδρέας
Ο Όμιλος έχει ως στόχο τον εμπλουτισμό με νέο υλικό (άρθρα, τεύχη, στήλες) του ηλεκτρονικού περιοδικού «Ρε- port- άζ : του λιμανιού τα νέα... από το Πρότυπο ΓΕΛ Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά» που λειτουργεί τα τρία τελευταία σχολικά έτη. Σ' αυτό καταγράφουμε τις σκέψεις, τις απόψεις μας, τα ενδιαφέροντά μας, τις δράσεις μας, τις συνομιλίες μας με ενδιαφέροντες ανθρώπους, προβάλλουμε τις ερευνητικές εργασίες και καλλιτεχνικές μας δημιουργίες.
Τα θέματα του περιοδικού, που θα καθοριστούν από τα μέλη της νέας ομάδας, θα αφορούν ειδήσεις της επικαιρότητας του τοπικού ή ευρύτερου περιβάλλοντος, ειδήσεις του σχολικού περιβάλλοντος, την ιστορία του σχολείου και του Πειραιά, τις τέχνες, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό. Οι συνεντεύξεις με έμπειρους δημοσιογράφους, συγγραφείς, καλλιτέχνες και άλλους επαγγελματίες θα αποτελέσουν τον κεντρικό πυρήνα του ομίλου. Η επαφή με την τέχνη του λόγου, αρθρογραφία, λογοτεχνία, ποίηση, βιβλιοπαρουσιάσεις, κριτικές και η δημιουργική έκφραση των μαθητών με το λόγο, το σκίτσο, το βίντεο, το θέατρο θα συμπληρώσουν τις δράσεις του ομίλου. H εμπειρία των δύο ραδιοφωνικών εκπομπών του Ομίλου στο Δημοτικό ραδιοφωνικό σταθμό της Αθήνας θα αξιοποιηθεί για την παραγωγή νέας ραδιοφωνικής εκπομπής. Θα δημιουργήσουμε νέα ηχητικά ψηφιακά αρχεία (podcast) ανάλογα με αυτά που δημιουργήσαμε το προηγούμενο σχολικό έτος. Θα επιδιώξουμε τη συμμετοχή μας σε διαγωνισμούς, τη συνεργασία με κάποιο σχετικό Πανεπιστημιακό φορέα καθώς και δημοσιογραφικό φορέα του Πειραιά.
Η παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων και η δραματοποίηση λογοτεχνικών, θεατρικών έργων ή μαθητικών κειμένων καθώς και η παρουσίασή τους θα οδηγήσει σε περαιτέρω δράση την ομάδα, εφόσον αυτή το επιθυμεί.
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Τετάρτη ή Πέμπτη (14:15-16:00)
Όμιλος Θεωρίας Πιθανοτήτων & Στατιστικής
Υπεύθυνος καθηγητής: Περιβολάκης Αντώνης (Μαθηματικός)
Οι Πιθανότητες και η Στατιστική είναι πανίσχυρα εργαλεία. Αναδεικνύουν ένα σοβαρό τμήμα της εικόνας του κόσμου. Κάνουν ασφαλείς προγνώσεις. Διατυπώνουν αξιόπιστες εικασίες για το συνέβη και προβλέπουν με πιστοποιημένη βεβαιότητα το τι θα συμβεί.
Εντούτοις έχουν παγίδες. Έχουν και Μαγεία! Κάποιες φορές πάνε κόντρα στην κοινή λογική…
- Είναι τυχαίο που στα περισσότερα τμήματα της Ιωνιδείου μπορούμε να βρούμε ζευγάρι μαθητών του ίδιου τμήματος που γεννήθηκαν … την ίδια ημερομηνία;
- Μήπως η εμφάνιση συνεχόμενων νούμερων στην κλήρωση του ΛΟΤΤΟ δεν είναι και τόσο σπάνιο φαινόμενο;
- Πόσο αξιόπιστες είναι οι τηλεφωνικές έρευνες; Πώς μπορώ από ένα γκάλοπ να βγάλω από νωρίς το … επιθυμητό αποτέλεσμα;
- Δημιουργία εντυπώσεων με infographics – δεν μασάμε!
- Ας φτιάξουμε το προφίλ των μαθητών της Ιωνιδείου.
- Συμμετέχω με την ομάδα μου στον «7ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Στατιστικής της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής»
Μέσα από τη συμμετοχή τους στον Όμιλο οι μαθητές αναμένεται:
- να γνωρίσουν τα βασικά στοιχεία της Θεωρίας Πιθανοτήτων (Θ. Π.) και της Στατιστικής
- να διατυπώνουν υποθέσεις για τους κανόνες που μπορεί να ισχύουν στη Θ.Π.
- να λύνουν προβλήματα χρησιμοποιώντας τους κανόνες της Θ. Π.
- να εξηγούν τους τρόπους υπολογισμού διατάξεων, μεταθέσεων και συνδυασμών και να επιλύουν τα σχετικά προβλήματα
- να μοντελοποιούν προβλήματα του πραγματικού κόσμου και να τα επιλύουν με τις αρχές της Συνδυαστικής
- να μπορούν να κάνουν ασφαλείς προγνώσεις
- να ανακαλύπτουν τις σχέσεις εξάρτησης μεταξύ ποσοτικών μεταβλητών και να μπορούν να εκτιμούν τη συσχέτιση τους.
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Δευτέρα (14:15-16:00)
Όμιλος «Νεοελληνική Ιστορία»
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Χέλμη Παρασκευή (Φιλόλογος)
Στόχος του συγκεκριμένου ομίλου είναι η γνωριμία με όψεις της νεοελληνικής ιστορίας από την Επανάσταση του 1821 έως τη Δικτατορία του Ιω. Μεταξά (1936), μέσα από ποικίλης «υφής» πηγές, όπως ιστορικά μυθιστορήματα, ιστορικά ντοκιμαντέρ, τηλεοπτικά αφιερώματα, τον Τύπο, τον κινηματογράφο, το διαδίκτυο, αλλά και «κλασικές», πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές. Η προσέγγιση της συγκεκριμένης περιόδου επιτρέπει στους μαθητές να εξοικειωθούν με πιο ευχάριστο και βιωματικό τρόπο με την ιστορία της (οικονομική, πολιτική, διπλωματική, στρατιωτική, κοινωνική, πολιτιστική, ιδεολογική) και τις μεγάλες της προσωπικότητες, να ανασυνθέσουν φαντασιακά το ιστορικό πλαίσιο, ελληνικό και διεθνές, και να κατανοήσουν τις αιτιώδεις σχέσεις που διέπουν τα γεγονότα, αλλά και την αλληλεπίδραση μεταξύ πολιτικών, κοινωνικών, οικονομικών και πολιτιστικών παραγόντων. Μέσα από τον πληθοπορισμό των πηγών και στοχευμένες επισκέψεις, οι μαθητές απομακρύνονται από την παραδοσιακή προσέγγιση της σχολικής ιστορίας, μαθαίνουν να ερευνούν, να αξιολογούν κριτικά και συγκριτικά τις πηγές και να τις διακρίνουν από τις απλές ερμηνείες, να συζητούν, να εμβαθύνουν και, εν τέλει, να εξαγάγουν τα δικά τους τεκμηριωμένα συμπεράσματα, καλλιεργώντας την κριτική τους ιστορική συνείδηση, εφόδιο απαραίτητο για τους σύγχρονους πολίτες της Ελλάδας, της Ευρώπης και του κόσμου.
Βασικό ζητούμενο του ομίλου είναι η ενεργή συμμετοχή των μαθητών στην ιστορική έρευνα και ανάλυση, καθώς κι η ενθάρρυνση της αυτενέργειας μέσα από ομαδικές εργασίες και συζητήσεις. Παράλληλα, σημαντικό στόχο συνιστά η ενίσχυση του ψηφιακού γραμματισμού των μαθητών, η ανάπτυξη δηλ. των δεξιοτήτων τους στις νέες τεχνολογίες και στη χρήση συγκεκριμένων εκπαιδευτικών εργαλείων και λογισμικών.
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Παρασκευή (14:15-16:00)
Όμιλος «ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ ∞: Δαμάζοντας το Χάος»
Υπεύθυνος καθηγητής: Κονταρίνης Ανδρέας (Πληροφορικός)
Συμμετέχων καθηγητής: Περιβολάκης Αντώνης
Στον κόσμο της Πληροφορικής και των Μαθηματικών όλα βρίσκονται σε τάξη. Αυστηρά καθορισμένες μαθηματικές έννοιες, τύποι που μοντελοποιούν τον κόσμο γύρω μας, αλγόριθμοι που αναπαριστούν τον τρόπο σκέψης μας… Κι όμως, αν παρατηρήσει κανείς την πραγματικότητα εκεί έξω, τίποτα δεν είναι τόσο αυστηρά καθορισμένο! Στην πραγματική ζωή, τα προβλήματα είναι πιο σύνθετα και δυσεπίλυτα! Κι όμως, αυτό είναι που την κάνει όμορφη και ενδιαφέρουσα!
Το πιο απλό παράδειγμα για να κατανοήσει κανείς αυτήν την πραγματικότητα είναι η έννοια της Επανάληψης και του Απείρου. Την επανάληψη την ξέρουμε καλά στην Πληροφορική, όταν μιλάμε για πεπερασμένους αριθμούς. Τι γίνεται όμως όταν οι επαναλήψεις αρχίζουν και ξεφεύγουν από τον έλεγχό μας; Τι γίνεται όταν τα συστήματά μας τείνουν να γίνουν απείρως πολύπλοκα; Σε ένα σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης για παράδειγμα, έχουμε να κάνουμε με επιλύσεις εξισώσεων με χιλιάδες ή και εκατομμύρια αγνώστους! Πώς μπορούμε να τα «δαμάσουμε» τέτοια συστήματα; Μπορούμε να βγάζουμε πάντοτε ικανοποιητικά συμπεράσματα και να τα εμπιστευόμαστε;
Η πραγματική ζωή είναι γεμάτη τέτοια περίπλοκα συστήματα, πολλά από τα οποία βρίσκονται πέρα από τον έλεγχό μας, αλγορίθμους που καλούν τον ίδιο τους τον εαυτό και, παρόλα αυτά, βγάζουν νόημα, παράξενα σχήματα που ονομάζονται ελκυστές και άλλα σχήματα, μη καθορισμένα, με… μη ακέραιες διαστάσεις που ονομάζονται φράκταλ και μπορεί να τα σχεδιάσει μόνο ο υπολογιστής! Και όλα αυτά επηρεάζουν τομείς που δε θα περιμέναμε ποτέ, όπως η οικολογία, η οικονομία και η πολιτική, η τέχνη!
Ο κόσμος του Χάους είναι ένας συναρπαστικός κόσμος, που όταν τον συνειδητοποιήσουμε, αρχίζουμε να κατανοούμε πολύ καλύτερα τον κόσμο γύρω μας, να καταλαβαίνουμε τα όριά μας αλλά και τη δύναμη του καθενός από εμάς και να μάθουμε να ξεπερνάμε τις προκαταλήψεις μας. Σας προσκαλούμε να τον ανακαλύψουμε μαζί!
Στόχοι – Προσδοκώμενα Αποτελέσματα Ομίλου για τους Μαθητές:
- Να καλλιεργήσουν δεξιότητες υψηλού επιπέδου (κριτική και αναλυτική σκέψη, συνθετική ικανότητα, ανακάλυψη νοήματος πίσω από το «φαίνεσθαι»).
- Να αποκτήσουν ικανότητες μεθοδολογικού χαρακτήρα (έκφραση και διερεύνηση ιδεών, πειραματισμός και ανίχνευση λαθών, δημιουργία καλλιτεχνικού προϊόντος).
- Να αναπτύξουν διαχρονικές δεξιότητες χρήσης του υπολογιστή ως εργαλείο έρευνας, μάθησης και δημιουργίας.
- Να αναπτύξουν δεξιότητες στοχοθεσίας και προγραμματισμού εργασιών.
- Να κατανοήσουν την πολυπλοκότητα του κόσμου γύρω μας, να καταλάβουν τα όρια της σκέψης του ανθρώπου και της πραγματικότητας και να μάθουν να ξεπερνούν τις προκαταλήψεις τους.
- Να συμμετάσχουν σε δράσεις πέρα από τα όρια της σχολικής μονάδας, όπως το Μαθητικό Συνέδριο για την Τεχνητή Νοημοσύνη, την Κοινωνία, την Οικονομία και την Τεχνολογία στην Αλεξανδρούπολη ή/και τις δράσεις της Εστίας Γνώσης Χαλκίδας.
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Τρίτη (14:15-16:00)
Όμιλος «Διαγωνιστικά Μαθηματικά»
Υπεύθυνος καθηγητής: Μαραγκουδάκης Παύλος (Μαθηματικός)
Ο όμιλος απευθύνεται σε μαθητές που αγαπούν την επίλυση προβλημάτων εντός και εκτός της σχολικής ύλης. Μία σημαντική πηγή προβλημάτων αυξημένης δυσκολίας αλλά και ομορφιάς είναι οι μαθηματικοί διαγωνισμοί που γίνονται στην Ελλάδα και παντού στον κόσμο, απευθύνονται σε μικρούς και μεγάλους μαθητές και ο βαθμός δυσκολίας τους ποικίλει.
Στόχοι του ομίλου:
- η παρουσίαση κεφαλαίων των μαθηματικών από την Άλγεβρα, τη Θεωρία Αριθμών, τη Γεωμετρία και την Συνδυαστική
- η ανάπτυξη τεχνικών επίλυσης προβλημάτων
- η προπόνηση μέσα από την επίλυση θεμάτων από μαθηματικούς διαγωνισμούς
- η συμμετοχή σε μαθηματικούς διαγωνισμούς
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Τετάρτη (14:15-16:00)
Όμιλος «Ζυθοποίησης»
Υπεύθυνος καθηγητής: Κορφιός Ευάγγελος (Χημικός)
Μέσα από την πειραματική ζυθοποίηση οι μαθητές θα μάθουν την ιστορία του ζύθου και πως εμπλέκονται η χημεία και η βιολογία. Επίσης θα αναπτυχθεί η ομαδοσυνεργατική μέθοδος και η ανάληψη ρόλων.
Εμπλεκόμενα μαθήματα: Ιστορία, Χημεία (Αλκοολική ζύμωση, οξύτητα, οργανικές ενώσεις κ.λπ.), Βιολογία (ζυμομύκητες).
Πιθανή πορεία:
- Ιστορικά δεδομένα. Ο ζύθος στην αρχαιότητα. Μεσοποταμία , τοιχογραφίες, Αρχαία Αίγυπτος και Αρχαία Ελλάδα.
Η μπύρα στον μεσαίωνα. Παρασκευή σε μοναστήρια, Χρήση βοτάνων, η έννοια του Gruit.
Η Ανακάλυψη του Λυκίσκου. Νόμος της καθαρότητας. Ορισμός της έννοιας του ζύθου νομικά. - Είδη μπύρας και διαφορές.
Από το κριθάρι στη βύνη. Μαγιά, ζύμωση, αλκοολική ζύμωση. - Λυκίσκος, είδη και χαρακτηριστικά αρώματα.
- Βιομηχανική παρασκευή ζύθου.
- Οικιακή ζυθοποίηση. Φτιάξε τη δική σου μπύρα!
(α) Εισαγωγή (β) Τεχνικές (γ) Εξοπλισμός (δ) Εργαστηριακή παρασκευή. - Δράσεις: επισκέψεις σε ζυθοποιεία (εσωτερικού ή/και εξωτερικού).
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Δευτέρα (14:15-16:00)
Όμιλος «ΘΡΗΣΚΕΙΑ & ΓΕΩΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ»
Υπεύθυνος καθηγητής: Παναγιωτόπουλος Δημήτριος (Θεολόγος)
Η γεωστρατηγική μελετά τους συσχετισμούς δυνάμεων σε διεθνές επίπεδο (παγκόσμιο ή περιφερειακό) και συνδέεται με την έννοια της πολιτικής ισχύος και της εξωτερικής πολιτικής. Συγκεκριμένα, η γεωστρατηγική αναφέρεται στην πολιτική που έχει ως αντικείμενο γεωγραφικές περιοχές που ενδιαφέρουν το συγκεκριμένο κράτος και επηρεάζουν την ασφάλειά του ή τα εθνικά του συμφέροντα. Υποστηρίζει τη στρατηγική, η οποία αποτελεί τον τρόπο της χρήσης/σύζευξης των υπαρχόντων μέσων για την επίτευξη των εθνικών/πολιτικών σκοπών. Ο θρησκευτικός παράγοντας διαδραματίζει ιδιαίτερο και σημαντικό, αν όχι καθοριστικό, ρόλο στο εν λόγω πλαίσιο.
Σκοπός του ομίλου είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών αναφορικά με τις διεθνείς σχέσεις, τη στρατιωτική δύναμη των κρατών και τη διεθνή διπλωματία. Το πλαίσιο των ιστορικών και οικονομικών συνθηκών συμπληρώνεται από τους θρησκευτικούς παράγοντες, οι οποίοι πλειστάκις μέσα στην ιστορία έχουν υπαγορεύσει και καθορίσει το διεθνές γεωστρατηγικό σκηνικό. Ο όμιλος θα επικεντρωθεί στις περιπτώσεις της Κύπρου και της Ανατολικής Μεσογείου, του Ισραήλ και της Σινικής Θάλασσας.
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Δευτέρα (14:15-16:00)
Όμιλος «Μουσικής και Καλλιτεχνικών Δρώμενων»
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αρέτου Γεωργία (Φιλόλογος)
Στόχος του συγκεκριμένου ομίλου είναι να αναδειχθούν τα ταλέντα και οι καλλιτεχνικές κλίσεις των μαθητών/τριών. Στο πλαίσιο λειτουργίας του συγκεκριμένου ομίλου οι μαθητές πειραματίζονται πάνω σε μουσικές συνθέσεις, δημιουργούν μουσικές διασκευές γνωστών έργων, ενώ ταυτόχρονα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν δικές τους μουσικές δημιουργίες και συνθέσεις. Οι εκτελέσεις μουσικών έργων μπορεί να αφορούν μόνο ορχηστρικά έργα ή έργα που να συνδυάζουν στιχουργία και μουσική. Παράλληλα, οι μαθητές/τριες θα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν δικές τους λογοτεχνικές δημιουργίες, π.χ. ποίημα, διήγημα ή μικρό θεατρικό δρώμενο που θα πλαισιώνει τις μουσικές δημιουργίες και θα αλληλοσυμπληρώνονται.
Στόχος είναι οι μαθητές/τριες:
- Να εκφράσουν μέσα από διάφορες μορφές τέχνης συναισθήματα και ιδέες.
- Να συνεργαστούν για την παραγωγή ενός ομαδικού έργου.
Η θεματική του ομίλου διαμορφώνεται κάθε φορά μέσα από γόνιμη αλληλεπίδραση με τη συμβολή όλων των εμπλεκομένων. Για το σχολικό έτος 2024 -2025 προβλέπεται η μελέτη και παρουσίαση μουσικών συνθέσεων που πλαισιώνουν έργα της μικρής και της μεγάλης οθόνης.
Στο τέλος της χρονιάς πραγματοποιείται εκδήλωση, όπου οι μαθητές παρουσιάζουν τις διασκευές τους και τα αποτελέσματα της καλλιτεχνικής τους διαδρομής.
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Τρίτη (14:15-16:00)
Όμιλος «Σκακιού»
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μανοπούλου Παρασκευή (Φιλόλογος)
Θεματικοί άξονες Ομίλου:
- Βασικοί κανόνες του παιχνιδιού
- Ανοίγματα
- Βέλτιστες κινήσεις και σχέδια
- Μέσο παρτίδας και φινάλε
- Μελέτη περιπτώσεων
Παιδαγωγικοί στόχοι:
- Η κατανόηση της πραγματικότητας γύρω από τον μαθητή και η ταυτόχρονη αξιολόγηση των συνθηκών που βοηθά τη διάκριση του σημαντικού από το ασήμαντο.
- Η ενδυνάμωση μιας σειράς ικανοτήτων όπως η κριτική σκέψη, η λογική ανάλυση, η μεθοδικότητα και προσοχή, αλλά και μιας σειράς αξιών και συμπεριφορών όπως η σοβαρότητα, η αυτοκριτική στάση και η υπευθυνότητα.
- Η ανάπτυξη της ευφυΐας των παιδιών, αλλά και η καθοδήγηση στο να αξιοποιούν την ευφυΐα τους για δημιουργικούς στόχους.
Μεθοδολογία υλοποίησης:
- Η ομαδοσυνεργατική μάθηση
- Η βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση στο πλαίσιο του εργαστηρίου
- Η επιστημονική προσέγγιση μιας παλιάς και δημοφιλούς παιγνιώδους δραστηριότητας
Προβλεπόμενες δραστηριότητες:
- Επίσκεψη ιστότοπων μεγάλων σκακιστικών ενώσεων, οργανισμών κ.λπ.
- Παρακολούθηση σκακιστικών αγώνων online ή με φυσική παρουσία σε χώρο διεξαγωγής
- Επίδειξη παιχνιδιού από έμπειρους (μαθητές/φοιτητές) σκακιστές
Όμιλος Αγγλικής Λογοτεχνίας «Ρωμαίος και Ιουλιέτα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ»
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Γκόντα Θεοδώρα (Αγγλικής Φιλολογίας)
Σκοπός του ομίλου είναι η οι μαθητές/τριες να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για έναν από τους σπουδαιότερους θεατρικούς συγγραφείς παγκοσμίως, τον Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, τη ζωή και τα έργα του με ιδιαίτερη έμφαση στο έργο Ρωμαίος και Ιουλιέττα και να γνωρίσουν το ελισαβετιανό θέατρο και τις συμβάσεις του. Στοχεύει στην ενθάρρυνση των μαθητών/τριών να εξερευνήσουν δημιουργικά τη διαχρονική ιστορία αγάπης του Σαίξπηρ συνδέοντας τα θέματα που φωτίζονται στο έργο με τις δικές τους εμπειρίες. Ο έρωτας, η φιλία, η ενηλικίωση, η οικογένεια, η ερωτική πίστη, η βία και η εκδικητικότητα είναι σύγχρονα θέματα που απασχολούν τους νέους στην καθημερινότητά τους. Η προσέγγιση θα είναι βιωματική και πολυπρισματική.
Επιμέρους στόχοι:
- Εισαγωγή στα πρόσωπα του έργου και κατανόηση των κινήτρων και της συμπεριφοράς τους
- Διερεύνηση και κατανόηση των θεμάτων του έργου
- Κατανόηση του ιστορικού και κοινωνικοπολιτικού πλαισίου της εποχής που διαδραματίζεται το έργο
- Διερεύνηση του ποιητικού λόγου του έργου
- Διερεύνηση των κοινωνικών προβλημάτων
- Διερεύνηση των συγκρούσεων και της επίλυσης των συγκρούσεων
Εκπαιδευτικοί στόχοι:
- Καλλιέργεια δημιουργικής σκέψης και φαντασίας
- Καλλιέργεια κριτικής σκέψης
- Αλληλεπίδραση και λεκτική επικοινωνία
- Έκφραση προσωπικών απόψεων
- Eξάσκηση παραγωγής γραπτού λόγου
Δραστηριότητες:
- Θεατρικές τεχνικές
- Δραματοποίηση σκηνών
- Ασκήσεις δημιουργικής γραφής
- Δημιουργία κόμικς, αφίσας ή βίντεο
- Σύγκριση με άλλες μορφές τέχνης
Δράσεις:
- Συνεργασία με θεατροπαιδαγωγό
- Παρουσίαση σε διεθνές μαθητικό συνέδριο
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Τρίτη ή Τετάρτη (14:15-16:00)
Σε συνεργασία με το Γυμνάσιο Ιωνιδείου Σχολής,
μπορείτε να παρακολουθήσετε και τον παρακάτω όμιλο:
Όμιλος Ιστορίας της Τέχνης και Αρχιτεκτονικής
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Κουλουριώτου Παναγιώτα (Φιλόλογος)
Οι μαθητές/τριες θα εξοικειωθούν με τις μορφές και τα κινήματα της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης/αρχιτεκτονικής, θα αναπτύξουν αισθητική εμπειρία μέσα από την παρατήρηση και μελέτη έργων τέχνης, θα μάθουν τα φιλοσοφικά και κοινωνικά ζητήματα στα οποία παίρνει θέση η μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη. Τέλος, θα συσχετίσουν την τέχνη με την καθημερινή τους ζωή και θα διερευνήσουν τις καλλιτεχνικές και αρχιτεκτονικές πρακτικές, μέσα από θεωρητικά και εικαστικά συγκείμενα.
Προτεινόμενη ημέρα διεξαγωγής κάθε Τετάρτη (14:15-16:00)