Προγραμματα, Ομιλοι και Ερευνητικες Εργασιες

Στην αρχή του σχολικού έτους, εντός προθεσμιών που ανακοινώνονται, κάθε μαθητής του Λυκείου της Ιωνιδείου πρέπει να αποφασίσει σε ποιους Ομίλους, σε ποια Προγράμματα και σε ποια Ερευνητική Εργασία (μόνο για Α΄και Β΄Λυκείου) θα συμμετάσχει. Ακολουθεί μία περιγραφή της κάθε κατηγορίας. Στο τέλος του σχολικού έτους γίνεται παρουσίαση όλων αυτών των δραστηριοτήτων στην σχολική κοινότητα.

Ομιλοι

Οι Όμιλοι υπάρχουν μόνο σε Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία. Κάθε Όμιλος έχει συνήθως 12-20 μαθητές οι οποίοι συναντιούνται με τον καθηγητή για ένα δίωρο την εβδομάδα, αμέσως μετά το σχολείο. Τα περιεχόμενα των Ομίλων ποικίλουν και πολλές φορές τα ενδιαφέροντα των μαθητών μπορούν να προκαλέσουν την δημιουργία ενός νέου Ομίλου. Η ημέρα και ώρα συνάντησης ρυθμίζεται ανάλογα με τις δυνατότητες και επιθυμίες των μαθητών και του καθηγητή. Στους Ομίλους δεν γίνεται μάθημα με την συνηθισμένη έννοια, αλλά μπορούν να γίνονται διάφορες δραστηριότητες, παρουσιάσεις, επισκέψεις, κλπ. Κάθε μαθητής επιτρέπεται να συμμετέχει το πολύ σε δύο Ομίλους. Στους Ομίλους μπορούν να συμμετέχουν και μαθητές άλλων σχολείων. Στο τέλος της χρονιάς δίνεται τιμητικό δίπλωμα (βεβαίωση) σε κάθε μαθητή που συμμετείχε. Δεν υπάρχει βαθμολογία.

Όμιλοι που λειτούργησαν το σχολικό έτος 2013-14: Μαθηματικών, Φυσικοχημείας, Μελέτης Νεοελληνικού Θεάτρου, Διπλωματίας, Θεάτρου, Φιλοσοφίας, Πειραμάτων Φυσικής και Εφαρμογών, Ρομποτικής, Φυσικής (περιελάμβανε και προετοιμασία για το διαγωνισμό F1 in schools).

Προγραμματα

Τα Προγράμματα είναι σειρές δραστηριοτήτων με καθορισμένο στόχο και προδιαγραφές προσδιορισμένες από το Υπουργείο Παιδείας. Οι μαθητές που συμμετέχουν σε ένα Πρόγραμμα συναποφασίζουν με τον καθηγητή το πότε θα συναντιούνται. Πολλά Προγράμματα ολοκληρώνονται με ελάχιστες συναντήσεις αλλά με επικοινωνία μέσω διαδικτύου. Το περιεχόμενο των Προγραμμάτων ποικίλει πολύ: Σε πολλά από αυτά, οι μαθητές μελετούν θεωρητικά σε βάθος ένα θέμα και το παρουσιάζουν, σε άλλα κάνουν μία έρευνα, σε άλλα μπορεί να σχεδιάσουν κάποιο αντικείμενο, κλπ. Πολλά Προγράμματα ολοκληρώνονται με μία επίσκεψη ή μία πολυήμερη εκπαιδευτική εκδρομή. Δεν υπάρχει κάποιο όριο στον αριθμό των Προγραμμάτων στα οποία μπορεί να συμμετέχει κάποιος μαθητής. Δεν υπάρχει βαθμολογία.

Προγράμματα που πραγματοποιήθηκαν το σχολικό έτος 2013-14: Ηλεκτρονική Εφημερίδα μαθητών, Αντιφασιστικός Κινηματογράφος, YouthActiv, Η Κωνσταντινούπολη μέσα από τον κινηματογράφο, Η πόλη μου και ο 20ος αιώνας, Φωτίζοντας πτυχές του καθημερινού βίου στην Κλασσική Αθήνα, Φυσικές καταστροφές, Λογοτεχνικό Εργαστήρι, Πολιτιστική κληρονομιά στα μουσεία του κόσμου, Χοροί του κόσμου, κ.α. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Ερευνητικες Εργασιες

Η Ερευνητική Εργασία είναι υποχρεωτικό μάθημα για την Α' (2 ώρες) και την Β' (1 ώρα) τάξη. Στην αρχή του έτους κάθε μαθητής θα διαλέξει από μία λίστα, με σειρά προτεραιότητας, τα θέματα Ερευνητικής Εργασίας που τον ενδιαφέρουν περισσότερο. Στη συνέχεια γίνεται επιλογή με βάση τις προτιμήσεις. Σε κάθε Ερευνητική Εργασία συμμετέχουν 15-20 μαθητές. Χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα έχει ως αντικείμενο ένα τμήμα του θέματος. Στο τέλος του Α' τετραμήνου, οι ομάδες ολοκληρώνουν το τμήμα τους και συντίθεται η εργασία. Η συνεισφορά της κάθε ομάδας βαθμολογείται και ο βαθμός είναι σημαντικό μέρος του βαθμού όλης της τάξης. Στο Β'τετράμηνο είναι δυνατό να επαναληφθεί η διαδικασία (νέα επιλογή θέματος), ή να συνεχίσουν οι ίδιοι μαθητές με τον ίδιο καθηγητή αλλά με μία επέκταση του θέματος.

Ερευνητικές Εργασίες που πραγματοποιήθηκαν το σχολικό έτος 2013-14: Ανθρώπινα δικαιώματα, Γκράφιτι, Σοκολάτα, Ποδόσφαιρο, Η ιστορία του αρχαίου κόσμου μέσα από τα τεύχη του Αστερίξ, Το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά χθες και σήμερα, Web 2.0, Διάφορες μορφες κακοήθειας, Αστρονομία και τέχνες, Η σχέση των νέων με τη μουσική, Κινηματογράφος και πολιτική, Η ηλεκτροκίνηση του ΗΣΑΠ. Περισσότερες πληροφορίες, με παραδείγματα για το ποια μορφή έχουν οι εργασίες, εδώ.

Τμηματα Ενισχυτικης Διδασκαλιας

Κάθε χρόνο δημιουργούνται επιπλέον κάποια τμήματα Ενισχυτικής Διδασκαλίας για μαθήματα στα οποία αρκετοί μαθητές εκφράζουν δυσκολία να ανταποκριθούν πλήρως. Συνήθως δημιουργούνται τμήματα φιλολογικών μαθημάτων, Μαθηματικών, Φυσικής, Χημείας. Η δημιουργία των τμημάτων εξαρτάται κάθε φορά από τη ζήτηση και καθορίζεται μέχρι τα μέσα του Οκτωβρίου. Ορίζεται κάποια προθεσμία για δηλώσεις συμμετοχής.