Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής
2. Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός 2013
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής διεξάγεται
ετησίως
και περιλαμβάνει τρεις κατηγορίες διαγωνιζόμενων, κατ΄ αναλογία προς τις
εκπαιδευτικές βαθμίδες (Δημοτικό, Γυμνάσιο Λύκειο). Κάθε ομάδα αποτελείται από
δύο ή τρεις μαθητές.
Κάθε χρόνο η Παγκόσμια Επιτροπή WRO ανακοινώνει έγκαιρα μια καινούργια πίστα/δοκιμασία ανά κατηγορία, την οποία οι μαθητές καλούνται να αντιμετωπίσουν. Σκοπός είναι οι μαθητές να κατασκευάσουν και να προγραμματίσουν ένα ρομπότ ικανό να ολοκληρώσει επιτυχώς μια σειρά από δοκιμασίες κινούμενο σε μια προκαθορισμένη πίστα. Πιθανές δοκιμασίες αποτελούν η αναγνώριση αντικειμένων (βάσει χρώματος), η συλλογή αντικειμένων (το πλήθος και οι θέσεις των οποίων καθορίζεται με τυχαίο τρόπο κατά την έναρξη του διαγωνισμού) και η μεταφορά τους, η εκκίνηση από και ο τερματισμός σε προκαθορισμένη θέση, κ.λπ.
Ο διαγωνισμός έχει διπλό στόχο καθώς οι μαθητές, λαμβάνοντας
υπόψη τη μορφή της πίστας, πρέπει:
1.
να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν ένα ρομπότ
χρησιμοποιώντας τα εξαρτήματα του
kit LEGO Mindstorms ΝΧΤ,
2.
να κατασκευάσουν αντίγραφο της πίστας για τους
πειραματισμούς τους,
3.
να προγραμματίσουν το ρομπότ (μέσω του περιβάλλοντος
Οπτικού Προγραμματισμού
LEGO
Mindstorms
Education
ΝΧΤ που εκτελείται σε Η/Υ και συνδέεται καλωδιακά με την
κατασκευή τους, για τη μεταφορά του προγράμματος σε αυτή)
Πρόκειται λοιπόν για μια περίπλοκη διαδικασία, αφού ο
σχεδιασμός και η κατασκευή πρέπει να είναι κατάλληλα για την πραγματοποίηση των
δοκιμασιών που ορίζονται από την ετήσια προκήρυξη, αλλά, επίσης, αρκετά απλά
ώστε να μπορούν οι μαθητές να κάνουν τη συναρμολόγηση επί τόπου και σε
περιορισμένο χρονικό διάστημα, αφού, δεν επιτρέπεται να φέρουν μαζί τους το
ρομπότ έτοιμο. Έτσι λοιπόν, η ίδια η μορφή και η λειτουργικότητα του ρομπότ
φέρει ανεξίτηλη τη σφραγίδα της επινοητικότητας των μαθητών-κατασκευαστών.
Ανάλογη πρωτοτυπία απαιτείται και στον προγραμματισμό, αφού
προβλέπεται ευελιξία ως προς τη σειρά πραγματοποίησης των δοκιμασιών (π.χ. ως
προς τη σειρά συλλογής των αντικειμένων, της ακολουθούμενης πορείας, κ.λπ.).
Παράγοντες που δυσχεραίνουν τη διαδικασία (συνεπώς αποτελούν αφορμή για τους
μαθητές να εξασκήσουν τις ικανότητές τους στην πρόβλεψη και αντιμετώπιση πλήθους
μη προκαθορισμένων συνθηκών) αποτελούν ο φωτισμός (φυσικός ή τεχνητός) που
εξαρτάται από τις συνθήκες που επικρατούν στο χώρο όπου κάθε φορά φιλοξενείται ο
διαγωνισμός, η διάρκεια ολοκλήρωσης της δοκιμασίας (σε περίπτωση όπου δύο ομάδες
ισοβαθμούν κατά τα άλλα, νικήτρια ανακηρύσσεται εκείνη που σημείωσε το μικρότερο
χρόνο), το σημείο τερματισμού, που ενδέχεται να εξαρτάται από το πλήθος των
αντικειμένων που πρέπει να συλλεχθούν, κ.λπ.
Γίνεται λοιπόν φανερό ότι οι δεξιότητες που πρέπει να
διαθέτουν (και να εξασκήσουν) οι συμμετέχοντες μαθητές είναι πολλές και
ποικίλες, ενώ οι δοκιμασίες του διαγωνισμού παρουσιάζουν αυξημένο ενδιαφέρον για
ανθρώπους που ασχολούνται με τις κατασκευές και τον προγραμματισμό και ψάχνουν
αφορμές για να εξασκούν τις ερευνητικές τους ικανότητες.
Στις 22 Ιουνίου 2013 πραγματοποιήθηκε ο 5ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής.
Το Λύκειο της Ιωνιδείου συμμετείχε με μία τριμελή ομάδα, την MDKRobotics, αποτελούμενη από τους μαθητές Κώστα Βάβουλα, Μάρκο Βολίκα και Διονύση Γαζή, οι οποίοι, εκείνη τη χρονιά ήταν μαθητές της Α΄ τάξης. Οι μαθητές ασχολούνται με την Εκπαιδευτική Ρομποτική ήδη από το Γυμνάσιο υπό την επίβλεψη της εκπαιδευτικού κ. Αγνής Παχούλη.
Χάρη στη σχεδίαση του ρομπότ, τον επιτυχημένο προγραμματισμό του και τις εντατικές προπονήσεις τους, κατάφεραν να έρθουν στην πρώτη θέση της κατηγορίας του Λυκείου. Η ομάδα MDKRobotics θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο Διεθνή Διαγωνισμό Εκπαιδευτική Ρομποτικής, ο οποίος, για το έτος 2013 προγραμματίστηκε να διεξαχθεί στην Τζακάρτα της Ινδονησίας.
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός 2013
Η ομάδα στο χώρο του Διαγωνισμού
Έναρξη της δοκιμασίας
Βαθμολόγηση της προσπάθειας
Δεύτερος Γύρος
Μια τελευταία ματιά στο πρόγραμμα...
Τελικές ρυθμίσεις
Βαθμός ΑΡΙΣΤΑ!
Απονομή... (κάντε κλικ για να δείτε το video)
...φίλαθλο πνεύμα